Met de auto naar Antwerpen

Met de auto naar Antwerpen Antwerpen is goed bereikbaar met de auto. Maar ook in en om Antwerpen wordt aan de weg gewerkt.

De werken aan de Leien

Tot in 2019 wordt er aan de Leien gewerkt, de binnenring van Antwerpen om het oude centrum. Wegdek, riolering en trambanen worden vernieuwd, en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte.

Een aantal werken zijn inmiddels afgerond:

- Heraanleg van de Gemeentestraat, tussen Koningin Astridplein en Franklin Rooseveltplaats.
- Heraanleg van de De Keyserlei, tussen het station en de Leien.
- Heraanleg van de Nationalestraat.


Heraanleg Operaplein en Noorderleien
In 2016 is gestart met de werken aan het Operaplein en de Noorderleien (Italiëlei en Frankrijklei). De as Centraal Station - De Keyserlei - Teniersplaats - Meir wordt dan voetgangersgebied. De Italiëlei en Frankrijklei gaan ondergronds ter hoogte van de Opera. Tevens wordt een parkeergarage voorzien. Het noordelijke deel van de Leien wordt vernieuwd. In de nieuwe opzet is ruimte voor 2x 2 rijstroken en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook krijgt het openbaar vervoer een prominentere plaats. Deze werken gaan vermoedelijk zo'n drie jaar duren.

Let op: in juni 2017 worden de Leien in twee stukken geknipt ter hoogte van Rooseveltplaats / Operaplein. Er is dan tijdelijk geen verkeer mogelijk van Noord naar Zuid v.v. 

Heraanleg Scheldekaaien
Met de slogan 'De kaaien worden weer van ons' is een masterplan ontwikkeld dat voorziet in een volledige heraanleg van de Scheldekaaien, de 6 kilometer lange strook tussen Stad en Schelde. De waterkering wordt verhoogd, en gedeeltelijk wandeldijk. Ook is een park voorzien. Een aantal van de gezichtsbepalende hangars worden gerestaureerd, en kunnen gaan dienen als overdekte markt. De kaaien worden autoluw, en de parkeerplaatsen langs het water worden vervangen door parkeergarages aan beide kanten van de Kaaien. De start van de heraanleg staat gepland voor eind 2014. De werken zullen 10 tot 15 jaar gaan duren.

Oosterweelverbinding
Momenteel nog op de tekentafel: de Oosterweelverbinding, de verbinding tussen LinkerOever en Rechteroever. De Oosterweelverbinding zou de Ring van Antwerpen in het noorden moeten sluiten, met een toltunnel onder de Schelde en een nieuwe dubbeldeksbrug, de Lange Wapper. De Oosterweelverbinding strekt zich uit over een lengte van ongeveer 10 km. Het had het grootste infrastructuurproject ooit in België kunnen worden, als de variant met de brug niet was weggestemd in een volksraadpleging. Nu worden alle varianten onderzocht, zoals een tunnel van Linkeroever tot aan de A12 in Ekeren.

Meer informatie over de werken: http://www.werkenantwerpen.be/.

Zone 30
Vanaf 1 juli 2011 geldt voor de hele binnenstad van Antwerpen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor alle verkeer. Het streven is om de binnenstad zo veiliger en aangenamer te maken voor voetgangers, fietsers, bewoners, handelaars en toeristen.

Weet u het zeker?
Zoals in elke grote stad is het lastig navigeren met de auto. U weet de weg niet, parkeerplaatsen zijn schaars en duur, en in de stad heeft u niets aan uw auto: alle bezienswaardigheden zijn op loopafstand. Overweeg daarom om met de trein te komen.

Wilt u met de auto komen, kijk dan ook op de pagina over parkeren in Antwerpen.

 

Naar Antwerpen...
...met de trein

Met de trein naar Antwerpen

Met de trein naar Antwerpen

Naar Antwerpen...
...met de auto

Met de auto naar Antwerpen

Met de auto naar Antwerpen

Naar Antwerpen...
...parkeren

Parkeren in Antwerpen

Parkeren in Antwerpen

Naar Antwerpen...
...tram & bus

Openbaar vervoer in Antwerpen

Openbaar vervoer in Antwerpen